Design Jam Amsterdam 2013

Desgin Jam

Tijdens deze Design Jam was de uitdaging om een product of service te bedenken/ontwerpen waarmee mensen worden geholpen om gezonde gewoontes aan te leren of te ondersteunen. De opdracht kregen we op vrijdagavond en zaterdag was om 17:30 de eindpresentaties van alle 7 teams en hun concepten.

Team 4: Janneke, Liou, Nymphaea en Joan

Team 4: Janneke, Liou, Nymphaea en Joan.

Twee flipocer vellen met vele post-its met gezonde gewoonten.

Flossen (concreet) 2 stemmen, positief denken (nog erg breed) 4 stemmen

Ik zat in team 4, na wat brainstormen over verschillende gezonde gewoonten hebben we gekozen om ons te focussen op flossen of tandenstokeren. (Ik leidde dit proces.)

overzicht van bevindingen

Verzamelde informatie uit gebruikers interviews

Flossen of tandenstokeren wordt door mondhygiënisten en tandartsen aan zowat iedereen aangeraden, maar slechts weinig mensen voeren dit dagelijks uit. Mensen voelen zich hier vaak een beetje schuldig over bleek toen we ze ondervraagden naar hun flos en tandenstoker gewoonten. Sommige vergeten het gewoon te doen, andere vinden het te veel tijd kosten of noemen zichzelf lui. (We spraken in totaal 8 mensen.) Uit deze interviews kwam ook naar voren dat mensen te weinig feedback krijgen. De meesten horen maximaal 2 keer per jaar wat de tandarts ervan vindt. Zelf zien ze op het hoogst iets dat tussen de tanden vandaan komt door het stokeren. Meer feedback zou daarom kunnen ondersteunen bij het in stand houden van deze gezonde gewoonte.

Statement Clean inbetween your teath Start and maintain cleaning habit, routinte Feels effortless / positive / rewarding

Begin en onderhoud een gewoonte van schoonmaken tussen de tanden voelt moeiteloos, positief, belonend, leuk,…

We wilden graag iets dat het leuk zou maken om te stokeren zodat je niet zou merken dat het tijd kost en dat je ook geholpen word om het vaak genoeg te doen. (we gebruikte een design statement om ons op deze koers te houden.) Hiervoor zochten we onze inspiratie in het domein van spellen: gamification.

Onze productideeën hebben we geschetst en besproken.

Schetsen product ideeen

Schetsen: beslissingsboom wat voor flosser ben jij?; voortgang indicaties en community mogelijkheden

Schetsen: beslissingsboom wat voor flosser ben jij?; voortgang indicaties en community mogelijkheden

Een paar van mijn ideetjes: Een mooiere verpakking zou kunnen helpen zodat mensen de tandenstokers ook op een meer prominente plek zouden kunnen bewaren. Dit zou kunnen helpen om eraan herinnerd te worden. Je zou ook een soort voodoo-poppetje of egeltje kunnen maken waar mensen hun tandenstoker in kunnen steken na het stokeren van hun tanden. Dit zou je kunnen laten zien hoe vaak je al gestokerd hebt. Hieraan zou je een competitie kunnen verbinden in een online community: wie maakt de mooist tandenstoker creatie. Als je meerdere foto’s neemt kan dat zelfs een stop-motion animatie opleveren. Verder zou je ook mensen kunnen helpen ontdekken welke stokers voor hen ideaal zijn en hoe ze deze moeten gebruiken.

Paper prototype

Ons uiteindelijke concept hebben we Toothpick Hero genoemd omdat je net als met Guitar Hero op het ritme van de muziek je tanden moet stokeren om punten en nieuwe muziek instrumenten of songs te  verdienen. Om bij te kunnen houden of iemand de juiste beweging maakt, hebben we een tandenstokerhoudertje bedacht waar de benodigde elektronica in zou moeten zitten. Om deze van energie te voorzien is er een oplader. De oplader geeft bovendien tijdens het stokeren een indicatie van vooruitgang met behulp van lichtjes. Ook met vibratie zou feedback gegeven kunnen worden. Dit alles heb ik inzichtelijk gemaakt met een uitvergroot papieren prototype. Bij de demonstratie, tijdens de eindpresentatie, gebruikte ik ook een papieren model van een onderkaak met een aantal tanden.

Het idee sprak mensen aan vanwege het ludieke karakter en de tastbare presentatie.

vier grote tanden van papier in een papieren onderkaak

Een stel papieren tanden om de Toothpick Hero te kunnen demonstreren.